Reacties

reactie in ééN woord

Na de voorstelling vragen we de kinderen als eerste of ze een reactie willen geven in één woord. De woorden die ze noemen:

Vrolijk – Verdrietig – Indrukwekkend – Ontroerend – Mooi – Net echt – Afwisselend – Leuk

Zinnen uit Het Nagesprek

‘Ik weet wel wat rouwen is:  Als je op het voetbalveld, op doel schiet en mist. Dan heb ik even tijd nodig om te balen, en wil ik even rustig terug lopen, maar de rest gaat dan al door.’
Leerling groep 7 | Castricum

In het nagesprek vertelde een meisje uit groep 6 dat zij altijd tekent als zij verdrietig is. Een klasgenootje vroeg haar “Vallen er dan ook weleens huildruppels op je tekeningen?” “Ja” zei ze, “maar dat vind ik niet erg.”
Leerling groep 6 | Almere

Na het overlijden van mijn zusje heb ik haar een brief geschreven. Over alle leuke dingen. Als ik nu verdrietig ben dan pak ik die brief en haal ik vrolijke herinneringen op.’
Leerling groep 7 | Lochem

‘Mijn broertje is overleden, toen hij in het ziekenhuis lag, mocht ik van de verpleging ‘zuster’ spelen en dan mocht ik ook hun kleding dragen.’
Leerling groep 6 | Lochem

‘Ik mocht iets zeggen op de begrafenis van mijn opa. Mijn nichtjes stonden naast me, voor als ik te hard moest huilen, dan konden zij het overnemen. Het hoefde niet, ik heb wel een beetje gesnikt, maar dat was niet erg.’
Leerling groep 7 | Breukelen

‘De dood is heel dubbel. Aan de ene kant wil je dat mensen verdrietig voor je zijn en om je huilen, maar aan de andere kant wil je niet ‘zielig’ zijn en wil je dat je familie wel verder gaat.’
Brugklasser | Leeuwarden

‘Je kan beter niet tegen jezelf zeggen dat je er niet aan mag denken, want als je er dan toch aan denkt dan schrik je. Je kan er beter wel altijd aan mogen denken, want dan kan je het een plek geven.’
Brugklasser | Leeuwarden

Reacties docenten

‘Wat was het een bijzondere, indrukwekkende en mooie voorstelling. Ook het nagesprek was heel waardevol en bijzonder. Kinderen en ook ouders hebben al positieve reacties teruggeven. Veel dank, namens ons allemaal dat jullie op zo’n mooie wijze en toch ook met humor, het onderwerp ‘afscheid nemen’ zo bespreekbaar en tastbaar maakten.’
Jeannet Bruin | Leerkracht groep 8

‘Ik had niet kunnen bedenken dat een vrolijke voorstelling over de dood mogelijk was. Toch hebben jullie dat gedaan. Mooi!’
Cathelijn Hendriks | Leerkracht groep 5

‘We vonden het best spannend omdat we moeilijk konden inschatten wat de voorstelling met de kinderen en ons zou doen, maar we hebben juist gemerkt dat er een enorme verbondenheid tussen de kinderen en de leerkrachten ontstond. De verschillende reacties van kinderen, van echt verdrietig tot juist heel nuchter, en hoe de verschillende manieren van verdriet werden gedeeld maakten het tot een waardevolle dag. Alle collega’s waren onder de indruk van de manier waarop het thema werd gebracht en doordat de actrices na afloop de nagesprekken deden met de leerlingen was er ruimte om emoties te delen en ook te ontladen. Complimenten voor de opzet en de uitwerking!’
Rixte Adrichem | Intern begeleider basisschool

Reacties theater-, rouwspecialisten

‘Lena in een lijstje… toen ik deze titel las, maakte dat een beeld in mij los van een meisje dat gevierd werd door het leven, omringd door een lijstje. Wat bleek is dat lena dood was, en daarom in een lijstje stond. Hoe schokkend en wonderschoon. Ook door hoe puur en simpel dit verhaal wordt ontvouwd, is Lena verschrikkelijk mooi.’
Adelheid Roosen | theatermaker

‘Wow, de beginzin ‘Ik ben Lena, ik ben 10 jaar en ik ben dood’, die hakte er stevig in. Maar de voorstelling maakte mij, veel jongere en oudere kijkers ook aan het lachen. Zette me aan het denken. Lena maakte duidelijk dat je alles mag zeggen wat je denkt over de dood. Wat ik spannend vind? Dat het onderwerp dood niet ongelooflijk doods en zwaar gepresenteerd wordt, maar met de nodige luchtigheid. Soms is het leven kut en voel je je klote, en kun je een volgend moment toch het leven weer omarmen en springt je hart weer in de lucht.’
Daan Westerink | verlies- en rouwdeskundige

‘Het is eigenlijk vreemd dat iets zo zeker als de dood, zo onvermijdelijk horend bij een leven, zo lastig is om “gewoon” te bespreken. Lena in een Lijstje maakt het mogelijk om op laagdrempelige wijze gedachten en gevoelens rond dood te uiten, te onderzoeken en vragen daaromtrent te beantwoorden. De combinatie van een theatervoorstelling met een dergelijk educatieprogramma kan het verschil maken.’
Carine Kappeyne van de Coppello | GZ psycholoog, gespecialiseerd in rouw en verlies

Theatergroep Jut reacties